krótko mówiąc
Silny wzrost ceny ropy oraz spowolnienie gospodarcze rynków narodowych odbiło się mocno na światowej turystyce wyjazdowej. Taki jest, krótko mówiąc, klucz do lektury ostatniego World Tourism Barometer WTO, który potwierdza nagłe załamanie się turystyki międzynarodowej, począwszy od połowy bieżącego roku. Oszacowania za cały rok 2008 są wciąż pozytywne. Powinien się on zamknąć 2% wzrostem liczby podróży, ale tylko dlatego, że wyniki za pierwsze półrocze były bardzo dobre. Badanie przeprowadzone zostało metodą Mystery Shopping przez grono tajemniczych klientów, którzy odwiedzili 32 kawiarnie rozmieszczone w 9 miastach (Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Warszawa, Wrocław). Badaniem objęto 8 najbardziej znanych marek kawiarni sieciowych, dla których przeprowadzono po 4 wizyty testowe w losowo wybranych lokalizacjach. Akcja trwała od 7 do 16 października 2008 roku. Od stycznia do kwietnia liczba międzynarodowych przyjazdów turystycznych wzrosła aż o 5.7%, podczas gdy w miesiącach letnich: czerwcu, lipcu i sierpniu, wzrost ten wyniósł zaledwie 2%, z powodu wysokiej ceny ropy i galopującej inflacji. Łączny wzrost w pierwszych ośmiu miesiącach to 3.7%. Wśród makroregionów najgorsza jest sytuacja Europy, gdzie w ciągu ośmiu miesięcy wzrost wyniósł tylko 2 punkty procentowe, w porównaniu do wzrostu w wysokości 5 punktów procentowych, zanotowanego w ostatnich dwóch latach.
Dodaj komentarz